Будівництво доріг забезпечить Україну мільйонами робочих місць

Україна посіла ганебне 133 місце з 148-ми у опитуванні американських експертів щодо якості доріг. Після нас – лише Африка. З 176 тис км доріг загального користування торік було відремонтовано 2 тис км, тобто 1%. Нові дороги фактично не будуються, хоч Україна має щільність дорожної інфраструктури в 14 разів меншу, ніж, приміром, Франція. За даними «Укравтодора», з нинішнім рівнем фінансування лише на ремонт доріг знадобиться 85 років (!). Тільки нова якість політичної влади гарантує вирішення накопичених за 21 рік проблем та забезпечити економічний прорив!

Україна неспроможна буде відродити економіку, не маючи високоякісних доріг. Бо для інвестора розвинута дорожня інфраструктура це визначальний фактор при вкладенні грошей, який затьмарює навіть проблеми корупції. Майже 20 років тому Костенко та УНП були першими в державі, хто запропонував уряду за прикладом посткомуністичних країн Центральної та Східної Європи розпочати ринкові реформи з будівництва доріг. Третій пункт антикризової програми УНП «Роби, купуй, захищай українське!», яка передбачає опору на національні ресурси при подоланні кризи, робить акцент на розвиток саме транзитного потенціалу України. Його невід'ємною складовою є будівництво не тільки магістральних, а й міжобласних, міжрайонних доріг.

Де брати на це кошти? Міжнародні фінансові установи охоче давали дешеві багатомільярдні позики посткомуністичним країнам Центральної та Східної Європи на дорожнє будівництво, допомагаючи формувати ринкову економіку. Що б це дало Україні? Мільйони робочих місць у металургії, цементній галузі, додаткові доходи в бюджет на соціальні програми, колосальну економічну вигоду, пов'язану з розвитком малого підприємництва, – «зеленого туризму», готельного бізнесу, ремонтних майстерень в селах та містах тощо. Українська влада, маючи близько 2 млн безробітних в країні та 7 млн «заробітчан» по закордонах, спроможна була б в найкоротші терміни надати українцям і високооплачувану роботу, і можливість розпочати власний бізнес. Алгоритм дій теж загальновідомий: уряд має провести переговори з Європейським банком реконструкції і розвитку, зі Світовим банком щодо позики декількох десятків мільярдів доларів на 30–50 років, а також створити умови для широкого залучення приватних інвестицій. УНП переконана: держава має використати для розбудови доріг податкові стимули, залучати кошти від продажу цінних паперів на внутрішньому та зовнішньому ринках, кредити міжнародних фінансових структур, приватні інвестиції на умовах концесії, використовувати лізінгові механізми тощо…

УНП наголошує, – ні міжнародні фінансові донори, ні приватний капітал не прийдуть в дорожню галузь за нинішнього безладу. Окрім нестачі грошей, – при потребі в 20 млрд грн. щорічно на ремонт доріг виділяється 2,6 млрд бюджетних коштів, – будувати дороги в Україні заважає корупція та всевладдя чиновника. Експерти переконані: за ті ж самі гроші Україна могла б отримати принаймні втричі більший «кілометраж». УНП пропонує уряду перенести на український грунт досвід країн ЄС, де дороги будують приватні компанії, надаючи гарантії якості на 5–7 років. Якщо дорога виходить з ладу раніше, то будівельна компанія платить штрафи та відновлює її власним рахунком. Нині в Україні дорожнім будівництвом займаються безвідповідальні держкомпанії, які заробляють на реконструкції кожні 1,5–2 років, безсоромно витягаючи мільярдні кошти з державної кишені. УНП вважає, що уряд має піти шляхом залучення європейських будівельних дорожних компаній в Україну на умовах створення СП та роботою за суто європейськими правилами.

Навіть за нинішнього порожнього бюджетного гаманця уряд має всі можливості залучити відповідальні приватні компанії в дорожнє будівництво, оскільки платить держкомпаніям за цінами, що в рази перевищують ринкові. «Укравтодор» 2011 року оцінював будівництво 1 км автодороги першої категорії в 15- 35 млн грн. Віце-прем'єр з питань інфраструктури Борис Колесников 2012 року вже наводив цифру – від 5 млн дол. (40 млн грн). За підрахунками ЗМІ, 2009 року на будівництво 1 км дороги «Укратовдор» витратив… в 117,5 млн грн. (14,7 млн дол). А що ж в країнах ЄС та США? За даними фахівців, 1 км чотирисмугової траси першої категорії в ЄС та США обійдеться в середньому в 4,5–9 млн Євро.

УНП переконана, що в межах реформ дорожньої галузі уряд на державному рівні має висунути вимоги щодо покриття доріг, бо в Україні їх будують ще за «совковими» рецептами. Залишається лише жалкувати, що 40% з майже 5 млрд дол., виділених на Євро-2012, Україна витратила на низькоякісний непотріб з піску, бітуму та щебеню, замість доріг європейської якості. До того ж, дороги, що побудовані під Євро-2012, не призведуть до збільшення транзитного потенціалу України, оскільки уряд не передбачав розвиток міжнародних транспортних коридорів (МТК). Однак саме останнім влада має приділити особливу увагу, оскільки це запорука інтеграції України в міжнародну транспортну систему. УНП цілком згодна з експертами: МТК потрібно розвивати як окупний комерційний проект для збільшення вантажопотоків, бо, окрім України, в цьому зацікавлені країни-світові лідери, потужні транснаціональні корпорації, пересічні громадяни Європи та Азії. Загалом, з 10 МТК, визначених ЄС як надзвичайно важливі транспортні артерії для перевезення вантажів та пасажирів в межіх світової економіки, 4 МТК – N3, 5,7,9 – проходять територією України. За даними британського інституту «Рендел», Україна займає перше місце в Європі за рівнем транзитності. Через нашу територію проходить більшість наземних шляхів із центральної до східної частини Європи та Азії, річкові магістралі, морські порти, аеросполучення, потужна ГТС. Завдяки розвитку транзитного потенціалу, Україна спроможна отримати додатково третину від нинішніх бюджетних доходів. Тобто близько 30 мільярдів потече в українську кишеню за умови, що влада спроможна буде задіяти лише один фактор – вигідне географічне розташування України!

УНП переконана: лише політика економічного націоналізму (патріотизму) під гаслом «Роби, купуй, захищай українське!» здатна забезпечити Україні економічне піднесення. Таку політику спроможна сформувати виключно проукраїнська більшість у Верховній Раді України, за умови що патріоти отримають 226 голосів для підтримки законів в національних інтересах та створення проукраїнського уряду. Саме через відсутність правої політики в Україні за 21 рік так і не було здійснено ринкові реформи та демократизацію суспільного життя. Чи піде Україна цим шляхом, цілком залежить від українських виборців, які на парламентських виборах в жовтні обиратимуть сценарій розвитку України на найближчі 5–7 років.

Новини з областей

Читайте також: